wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://mail.wagaciezka.com/

Pytania świeżego kierowcy kat. c
http://mail.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=50523
Strona 1 z 1

Autor:  lukluk88 [ 30 sie 2021, 20:24 ]
Tytuł:  Pytania świeżego kierowcy kat. c

Witam. Tydzień temu zacząłem pierwszą pracę jako kierowca kat.c w lokalnej dystrybucji. Wrzucono mnie od razu na "głęboką wodę" i jestem jedynym kierowcą kat.C w firmie, reszta to kierowcy busów na kat. b i nikt inny nie ma pojęcia o jeździe ciężarówką. Mój samochód to Iveco Eurocargo 120EL22 z roku 2014 euro 6, skrzynia automat. Jazda w wokół komina od 7 do 16, z czego samej jazdy jest koło 4h, a reszta to załadunki i rozładunki (max 2-3t). I tu mam pytania:
1) Jakie powinno być ciśnienie w kołach z przodu i z tyłu w tym aucie? Koła z przodu to 17,5 245 70R? Niestety nie posiadam instrukcji, a w samochodzie nie ma żadnej tabliczki. W tabelach dla tych kół jest podane 6,5 bar na przód i 6 na tył. Jak podjechałem na stację to przy 6,4 bara z przodu jest lekki flak, a kompresor więcej nie chciał napompować. Wnioskuje, że te 6,4bara to za mało dla tego pojazdu.
2) Gdzie i jak skutecznie napompować koła w ciężarówce? Niestety w moim aucie nie ma przewodu i końcówki pozwalającej na napompowanie, a kompresory na stacjach nie chcą napompować tak mocno tego typu kół (w każdym razie próbowałem na dwóch stacjach).
3) Jak wygląda kwestia odpoczynków weekendowch? Mój przełożony oczekuje ode mnie, że będę pracował codziennie od pn do sob od 7-16 (ok 4h samej jazdy dziennie). Czy to jest legalne? Jak wygląda kwestia pauzy weekendowej? Czy mogę pracować w każdą sobotę? Mi to nie przeszkadza, ale nie chcę mieć problemów w razie kontroli.
4) Czemu retarder raz działa po przełączeniu manetki, a innym razem trzeba wcisnąć hamulec, żeby zmusić go do działania?
5) Czy kierownica po zablokowaniu powinna przemieszczać się góra dół? U mnie jak ustawię sobie kierownicę i zablokuję, to blokuje się tylko pochylenie kierownicy, a sama kiera podczas jazdy chodzi sobie góra-dół :lol: . ?
6) Nie pali się górne, prawe pozycyjne światło, mimo iż próbowałem z 3 nowymi żarówkami? Samochód wyświetla komunikat spalonej żarówki. Czy to może być bezpiecznik czy raczej wiązka jest gdzieś przerwana?


Z góry dziękuję za pomoc. Wiem, że pytania dla starych wyg mogą być głupie, jednak proszę o powstrzymanie się od złośliwości. Każdy kolejny dzień w tej robocie stanowi dla mnie niezłe wyzwanie. Jak nie cofanie w dosyć ciasne miejsca to problemy z samochodem. Niestety nie ma w firmie innego kierowcy, który wprowadziłby mnie w tę pracę. Pozdrawiam.

Autor:  Luka [ 30 sie 2021, 20:58 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Nie pamiętam ile biłem do auta z takimi kołami, ale to było ok 8 bar. Na stacjach to bieda jest busa napompować, a co dopiero ciężarówkę. Albo kup sobie przewód do pompowania, albo sam manometr do sprawdzania, a pompować jeździj na wulkanizację. Od 10 zł jeszcze nikt nie zbiedniał. Ciśnienie sprawdzaj na zimnych kołach. Koła też trzeba umieć pompować, może żadna filozofia, ale dobrze, żeby Ci ktoś to pokazał.

Niech ci szef wyjaśni jak masz jeździć bez łamania przepisów w soboty, po całym tygodniu pracy. Dla Twojej informacji, da się to zrobić, jak np. soboty zrobisz busem bez tacho.

Jest prąd w gnieździe obrysówki? Jeśli nie, bezpieczniki dobre, to zgłoś przełożonemu, że trzeba naprawić i tyle. Grzebanie po wiązkach to nie dość, że upierdliwa robota, to jeszcze trzeba mieć trochę pojęcia.

Kierownica też brzmi jak coś co trzeba naprawić i to raczej pilnie.

Autor:  zzx [ 30 sie 2021, 21:46 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Weź pod uwagę ilość ładunku jaka jest w pojeździe. Ciśnienie podane przez młodego jest prawidłowe tak podają w tabelach.

Młody masz kurs kwalifikacyjny?
Na zajęciach było na pewno ile można pracować legalnie. Zanieś przełożonemu taryfikator ITD to chęć naginania czasu przejdzie.ITD bardzo lubi ciężarówki dystrybucyjne bo to pewniaki do kary.

Co do stanu technicznego -od tego są warsztaty lub ludzie co się na tym znają.Uszkodzenie obrysówki może mieć sporo przyczyn, ale by to naprawiać trzeba mieć pojęcie podobnie z kierownicą, a my nie jesteśmy wróżkami by wiedzieć co się rozleciało.

Autor:  Cyryl [ 30 sie 2021, 22:06 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

1. zależy ile wozisz.
2. nie wiem skąd jesteś, więc jeżeli podam znajome mi warsztaty wulkanizacyjne w moim mieście to bez sensu.
3. rozporządzenie 561/2006
4. nie wiem.
5. tak jak w osobówce, jeżeli blokowanie jest sprawne, to kierownica podczas jazdy nie może zmieniać położenia.
6. komputer wykrywa spaloną żarówkę po innej oporności, więc jeżeli z jednej strony masz żarówkę 5W, a z drugiej 10W, on będzie intepretował to jako spaloną jedną żarówkę, więc najpierw musisz sprawdzić jaka jest z jednej strony i z drugiej zamontować taką samą.

Autor:  zzx [ 31 sie 2021, 5:25 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Cyryl - jeżeli założysz nową żarówkę nawet innej mocy to jak jest sprawna instalacja to żarówka będzie świecić.

Autor:  Rossi [ 31 sie 2021, 6:37 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Nie w Iveco. Tutaj każdą żarówka musi być odpowiedniej mocy.

Autor:  Cyryl [ 31 sie 2021, 8:05 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Cytuj:
Cyryl - jeżeli założysz nową żarówkę nawet innej mocy to jak jest sprawna instalacja to żarówka będzie świecić.
czasem tak, czasem nie, ale na wyświetlaczu i tak dostajesz informację - spalona żarówka.
tak przynajmniej jest we włoskich autach.
przy innych żarówkach w kierunkowskazie (w lusterkach) lewy działał jakby była spalona żarówka, czyli w większej częstotliwości i informacja na wyświetlaczu.

Autor:  5eba [ 31 sie 2021, 20:40 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Na oponach masz podane max ciśnienie dla max obciążonej opony - jeśli wozisz mniej możesz mieć mniej napompowane. Ale przód zazwyczaj pompuje się max dla danej opony

Autor:  RAFUS [ 21 wrz 2021, 16:19 ]
Tytuł:  Re: Pytania świeżego kierowcy kat. c

Co do pracy w soboty to da się to zrobić legalnie.
Pierwsze rozwiązanie to takie, że będziesz kończyć prace najpóźniej o godzinie 10:00 w soboty, a przynajmniej wedle tachografu. Tak zachowasz regularnie odbyty odpoczynek weekendowy jeśli zaczniesz w poniedziałek nie szybciej niż o 7godz.
Drugie rozwiązanie to takie, że będziesz jeździć jak szef chce w godzinach 7-16, ale wtedy masz skrócony odpoczynek weekendowy, który to potem trzeba odpowiednio "oddać". Mniej-więcej powinieneś wiedzieć o co chodzi bo świeżo co się tych przepisów uczyłeś. :) Także wtedy ja widzę wariant, że pracujesz np. w co drugą sobotę.
Co do auta, to zrób listę tego co Twoim zdaniem jest do zrobienia i mu pokaż, niech się szef określi kiedy widzi wizytę u mechanika i powiedz, że nie masz zamiaru jeździć niesprawnym autem.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/