Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 27 lip 2017, 1:48

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

Witam mam pytanie, czy w autobusach są takie same przepisy jak w samochodzie ciężarowym czyli dopuszczalna długość 18.75m i 40 ton DMC?


Post Wysłano: 27 lip 2017, 7:00

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

wszystko jest w warunkach technicznych pojazdów - poszukaj i przeczytaj.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 27 lip 2017, 11:42
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Dopuszczalna długość 18m, a DMC 28t.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 27 lip 2017, 15:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Skąd Ci wyszło te 28DMC?
Tyle ile DMC autobus będzie miał to tylko zależy od rodzaju i ilości osi

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 27 lip 2017, 15:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Dziennik ustaw z dnia 5 marca 2015 r. Poz. 305
OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
z dnia 30 stycznia 2015 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych  pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia



DZIAŁ II
Wymiary, masy i naciski osi pojazdu
§ 2. 1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:

5) autobusu przegubowego – 18,75 m;
6) autobusu dwuosiowego – 13,50 m;
7) autobusu o liczbie osi większej niż dwie – 15,00 m;

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2–13, nie może przekraczać w przypadku:

6) dwuosiowego pojazdu samochodowego – 18 ton;
7) trzyosiowego pojazdu samochodowego – 25 ton albo 26 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony;

9) trzyosiowego autobusu przegubowego – 28 ton;


podałem gdzie można to sobie sprawdzić, a mimo to padają odpowiedzi...... no nie do końca prawidłowe.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 27 lip 2017, 19:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Patrzę w dowody rejestracyjne autobusów i widziałem, jakie wartości są wbite. Solówka 18t, solówka 3 osiowa 26t, przegub 28.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 28 lip 2017, 14:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

To jednak nie ma takiej dużej masy w autobusach, mimo dużej ilości ludzi. A długości najdłuższych przegubów nie będą przekraczać te 18.75m?


Post Wysłano: 28 lip 2017, 14:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5991

Nie będą, bo przeguby muszą spełniać kryteria z w/w rozporządzenia.
Co więcej, nie wiem, czy większość dostępnych ma rynku przegubów nie ma ok 18 m długości. Ale to kwestia do zweryfikowania.

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka


Post Wysłano: 28 lip 2017, 17:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Przeguby 18,75 w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, w Szczecinie mają kilka sztuk Solarisów Urbino 18,75 i to chyba wszystko. Standardowe przeguby mają długość w granicach 17,95 - 17,99m.

Tak dla zaspokojenia ciekawości, 9,5 metrowy midik MAN NM223 przy DMC 12t waży na pusto 8,7t, 12 metrowy Solaris Urbino przy DMC 18t waży 10,7t, MAN NL263 przy tej samej długości i DMC waży 11,8t. Piętnastometrowy, trzyosiowy MAN NL313-15 (DMC 26t) waży 15,5t. Przegubowy MAN NG313 (DMC 28t) ma masę 17t, a Solaris Urbino 18 16 ton.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 28 lip 2017, 21:57

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
To jednak nie ma takiej dużej masy w autobusach, mimo dużej ilości ludzi. A długości najdłuższych przegubów nie będą przekraczać te 18.75m?
w rozporządzeniu jest też założona waga pasażera ( statystycznego).

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 29 lip 2017, 13:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

Dzięki za informacje, czyli do DMC 40 ton jak w samochodzie ciężarowym jest nie możliwe w autobusie. Co prawda widząc najdłuższe przegubowce to się wydaje że mają więcej jak te 18.75m długości, ale to jednak będzie złudzenie wzrokowe tylko. Jeszcze takie pytanie czy można do Autobusu przypiąć większą przyczepkę niż lekka do DMC 750kg?


Post Wysłano: 29 lip 2017, 13:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Można doczepic przyczepę tylko potrzebne D+E

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 29 lip 2017, 16:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Sprawdziłem, w Polsce jest jeden przedłużony przegub, Solaris Urbino 18,75 w SPAD Szczecin. Reszta przegubowców w kraju to standardy 18m.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 30 lip 2017, 11:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

Ale mimo że się będzie miało D+E to przyczepi tylko przyczepkę lekką do 750kg DMC?


Post Wysłano: 30 lip 2017, 12:13

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

KATEGORIA D PRAWA JAZDY UPRAWNIA DO KIEROWANIA:

autobusem;
zespołem pojazdów złożonym z autobusu oraz z przyczepy lekkiej (do 750kg DMC);
pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
ciągnikiem rolniczym, pojazdem wolnobieżnym oraz zespołem złożonym z tego pojazdu i przyczepy lekkiej (do 750kg dmc) (tylko na terytorium RP).
Osoba ubiegająca się o tę kategorię prawa jazdy musi mieć ukończone 24 lata oraz posiadać już uprawnienia kategorii B.

KATEGORIA D+E PRAWA JAZDY UPRAWNIA DO KIEROWANIA:

zespołem pojazdów składającym się z autobusu i przyczepy;
zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepą (przyczepami) (tylko na terytorium RP).
Posiadacz prawa jazdy kat. B i D+E posiada również uprawnienia wynikające z kategorii B+E.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 30 lip 2017, 12:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

Więc teraz jestem ciekaw ile taki zestaw może dopuszczalne DMC i jaką dopuszczalną długość.?


Post Wysłano: 30 lip 2017, 13:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

:/ qu..a ale jesteś leniwy - w ten sposób nigdy nic nie będziesz wiedział.

z tego samego przepisu o warunkach technicznych pojazdów:

8. zespołu złożonego z autobusu i przyczepy – 18,75 m;

mam ci jeszcze napisać jaki może byc maksymalny nacisk na urządzenie zespołu sprzęgającego?

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 30 lip 2017, 22:45

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

Dobra już nic nie pytam, zamykać temat.


Post Wysłano: 12 sty 2020, 0:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 paź 2011, 0:22
Posty: 56
GG: 8673885
Lokalizacja: Lublin

Czy ktoś się orientuje jak wygląda w Polsce ciąganie autobusem przyczepy pasażerskiej? Bo w dawniejszych latach takie coś się odbywało, wiadomo że chodzi to szczególnie o Jelcza.


Post Wysłano: 12 sty 2020, 0:32

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia 2


Dz.U.2016.2022 t.j
poczytaj masz tam wszystko.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: