Jak niektórym wspominałem, wybrałem się do Szwecji na Trailer Trucking Festival. Tegorocznej edycji towarzyszyły odbywające się co dwa lata największe w Skandynawii targi transportowców "Elmia Lastbil". Impreza miała miejsce 20-23 sierpnia, a część właściwa Nordic Trophy to 22-23.08.
Chciałbym serdecznie podziękować
Marcinowi Druzgale i firmie
Sachs Trans za okazaną pomoc w transporcie oraz towarzyszącemu nam zespołowi programu "
Na Osi" za praktyczne rady na zlocie.
A więc od początku. W środę w nocy, około godziny 3:00 razem z Druzgałami wyruszyliśmy z Gliwic w kierunku Gdyni. Prom był zarezerwowany na godzinę 21, więc nie trzeba było się spieszyć. Na terminalu byliśmy ok. godziny 19, niedługo dołączył DAF XF105 z firmy Sachs Trans. Kontrola biletów i wjeżdżamy na terminal. Obydwa pojazdy nie mogły opędzić się od gapiów, ekipa "Na Osi" rozstawiła sprzęt i filmowała nasz wjazd na prom. Tak po za nawiasem - oglądajcie wrześniowe odcinki "Na Osi"
. 10-godzinny rejs do Szwecji był spokojny, o godzinie 8 rano w czwartek byliśmy już w porcie w Karlskronie. Pozostało omówienie trasy, kierowcy z Sachs Trans pojechali się rozładować, a my udaliśmy się w kierunku Jönköpingu (ok. 230 km od Karlskrony). Przed docelowym miejscem udaliśmy się na myjnię umyć Premium. Przy okazji przyjechało parę ciekawych zestawów, w tej Szwecji jednak jest na co popatrzeć
. Po umyciu udaliśmy się na parking dla uczestników, na teren zlotu wpuszczali dopiero w piątek od południa, więc mieliśmy duuużo czasu.
Impreza właściwa, 22 i 23 sierpnia:
O godzinie 13:00 ochrona otworzyła bramę wjazdową i powoli zaczęli się zjeżdżać uczestnicy. Brawa dla organizatorów, którzy zadbali o odpowiednie przygotowanie dojazdu (ciągle kursowały fadromy ze żwirem utwardzając grząski teren), dobre ustawienie pojazdów, które nie stały za blisko siebie. Pogoda również dopisała - cały czwartek i piątek świeciło słońce, jedynie w sobotę niebo przysłoniły chmury. Na terenie zlotu było ponad 170 pojazdów - aż 1 Mercedes (nie licząc dwóc Sprinterów), 5 Daf'ów (w tym dwa z Polski), 3 Man'y, a reszta to Volva i Scanie. Szwedzi bardzo patriotycznie podchodzą do wyboru marki auta
. Nordic Trophy to również zlot ludzi, którzy lubią pucować swoje auta. Sędziowie chodzą cały czas po terenie imprezy i notują, kto odpowiednio dba w tym czasie o auto, a kto nie - i to też ma wpływ na punktację. Kiedy w sobotę wstałem ok. godziny 6-7, wokół roiło się od drabinek, szmatek, past poczerniających opony itp... nie zauważyłem, żeby w naszym kraju był taki zwyczaj. Sobota była dniem dla sędziów. Ok. południa zaczęli oceniać pojazdy, ich malowanie, jakość lakieru i malowania, pracę właścicieli włożoną w utrzymanie ciężarówki i ogólną czystość. Respekt dla nich, ponieważ wszystkie samochody były naprawdę na wysokim poziomie. Największe zainteresowanie budziły 3 zestawy: Scania R620 "Shogun" Mikiego Auvinena, Scania R500 "Legenda" Juha Ristymy oraz Scania R620 "Akeri AB" Rolfa Thurhagena. Nie mniejszą popularnością cieszyła się również Scania R620 "Joker" z Czech, która zdobyła 4 puchary. Polacy uplasowali się na trzecim miejscu w kategorii pojazdy specjalistyczne - Renault Premium z firmy Druzgała. Polskie Daf'y pomimo nie małego zainteresowania publiki niestety nie dostały żadnych nagród.
Trochę zdjęć - przepraszam za brak chronologii
Karlskrona, chwila przed wyjazdem:
Pauza na kawę, gdzieś w Szwecji
Na myjni:
Ah, te skandynawskie zestawy...
Teraz już zdjęcia ze zlotu:
Obrońca tytułu sprzed roku - Scania R620 "Shogun" - Mika Auvinen
Drugie miejsce: Scania R500 "Legenda" - Juha Ristima
Trzecie miejsce: Scania R620 "Akeri AB" - Rolf Thurhagen
Trójca wspaniałych: Auvinen, Thurhagen i Ristima
Polskie akcenty:
Repiński - Daf XF105 w motywie z filmu "300-tu"
Sachs Trans - Daf XF105
Renault Premium - Druzgała
Alicja z pucharem (3. miejsce Specialbil)
Scania R620 z Czech, która zrobiła nie małą furorę:
Jednym pojazdem nie-skandynawskiej marki, który dostał wyróżnienie - jest Man TGX "transformers"
Wagner Cargo - Volvo FH 6x2 w motywie filmu "Spiderman"
Volvo FH 8x4 "Texas Ranger"
Kolejni przedstawiciele "Master klassen"
Telhaug - Scania R620
Varm Dal - Volvo FH
Holgersson - Volvo FH
25,25m zestawy:
Ot, skandynawskie wywrotki...
Pojazdy specjalistyczne:
Przewóz kontenerów i drzewa:
Dodatki, bez których szwedzi nie byli by sobą: